نقشه ارمنستان - armenia mapجمهوری ارمنستان

ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان (Republic of Armenia – با نام بومی هایک ، هایاستان) با پایتختی ایروان در جنوب منطقه قفقاز (حوزه میانی دریای سیاه و دریای خزر) قرار گرفته است. کشور ارمنستان از لحاظ جغرافیایی در شمال آسیا قرار دارد ولی از لحاظ فرهنگی کشوری اروپایی به شمار می آید، که از این جهت مرز میان آسیا و اروپا نیز محسوب می شود. مساحت آن 29.800 کیلومتر مربع است و دارای جمعیتی نزدیک به 3 ملیون نفر است که تنها شامل یک چهارم از جمعیت کل ارامنه جهان می باشد.
این کشور از جنوب با جمهوری اسلامی ایران، از شمال با گرجستان، از شرق با آذربایجان و از غرب با ترکیه همسایه است.

 

اطلاعات کلی

زبان رسمی: ارمنی

مذهب: مسیحیت

پایتخت: ایروان

جمعیت: 3 ملیون نفر

مساحت: 29.800 کیلومتر مربع

مرکز مذهبی: اجمیادزین

روز استقلال: 21 سپتامبر

زمان: +3 GMT

جریان برق: 220 ولت، 50 Hz

کد تلفن: 374+

دامنه اینترنتی: am.

تعطیلات رسمی

1،2 ژانویه
تعطیلات سال نو

6 ژانویه
کریسمس

28 ژانویه
روز ارتش

8 مارچ
روز زن

7 آوریل
روز مادر و زیبایی

24 آوریل
روز یادبود نسل کٌشی ارامنه

 

1 می
روز کارگر

9 می
روز پیروزی

28 می
روز جمهوری

5 جولای
روز نماد های ملی

21 سپتامبر
روز استقلال

31 دسامبر
شب سال نو

پرچم و نماد ملی جمهوری ارمنستان

نماد ملی جمهوری ارمنستاننشان ملی جمهوری ارمنستان بسیار تاثیر پذیرفته از نشان رسمی اولین جمهوری ارمنستان در سال 1918 می‌باشد. عقاب و شیر که نماد های روحیه، دولتمندی و شجاعت هستند دو طرف سپری را گرفته اند که به پنچ قسمت تقسیم شده است. چهار قسمت آن به ترتیب نمایانگر چهار سلسله پادشاهی ارمنستان آرتاشسی، اشکانی، باگراتونی و پادشاهی ارمنی کیلیکیه است و نماد وسطی هم نخست نشانگر نماد این کشور یعنی کوه آرارات است که امروزه در خاک ترکیه قرار دارد و دوم اینکه آرارات همان کوه جودی است. کوهی که به اعتقاد مسلمانان، مسیحیان و یهودیان مکان فرود کشتی نوح پس از طوفان است. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید نمادی از این کشتی نیز بر روی کوه آرارات قرار دارد. در قسمت پایینی نشان نیز شمشیر که نماد مقاومت و پیکار برای آزادیست، پر و خوشه های گندم نیز که نماد آبادانی و صلح جویی این مردمان است نقش بسته است.
پرچم جمهوری ارمنستانپرچم ملی ارمنستان (به زبان ارمنی եռագույն, Erraguyn)، پرچمی متشکل از سه رنگ که در بالا قرمز, آبی در وسط، و نارنجی در پایین است. هر کدام از رنگ ها برای خود دارای نماد خاصی می باشند. رنگ قرمز نماد کوهستان ارمنستان است، بیانگر مبارزه مستمر مردم ارمنی برای موجودیت خود ، عقیده به مذهب ، آزادی و استقلال. رنگ آبی نماد مردم ارمنستان است که در زیر آسمان به طور صلح آمیز زندگی می کنند و رنگ نارنجی نماد استعداد خلاق و کار سخت ملت ارمنستان می باشد.

سرود ملی ارمنستان

سرود ملی ارمنستان با نام میهن ما (در ارمنی مِر هایرِنیک) توسط میکائیل نعلبندیان سروده شده است. جهت مشاهده متن آن می توانید به سایت ویکی پدیای فارسی مراجعه فرمایید.